Dieta Paleo – plusy i minusy

dnia

Popularność diety Paleo wydaje się stale wzrastać, a kontrowersje związane z jej zasadami okazują się wpływać na rosnące zainteresowanie tym postępowaniem dietetycznym. Jak każdy system, również dieta Paleo charakteryzuje się zarówno mocnymi, jak i słabszymi stronami. Ich rozpoznanie i zweryfikowanie umożliwia podjęcie decyzji o słuszności podążania za wytycznymi tej diety. Okazuje się ona niestandardową oraz oryginalną w swoim przebiegu, dzięki czemu zjednuje sobie wielu zwolenników.

Ogólne założenia diety Paleo

Podstawową cechą charakterystyczną omawianej diety jest jej nawiązanie do sposobu żywienia, będącego specyficznym dla człowieka pierwotnego. Odżywianie oparte jest więc głównie na potrawach mięsnych, z uwzględnieniem określonych warzyw i owoców oraz jajek, orzechów i grzybów. Całkowicie wyeliminowane zostają z kolei zboża i cukry, a w bardziej skrajnych wytycznych również nabiał i rośliny strączkowe.

Warto podkreślić, że wspomnianej diecie towarzyszą również wytyczne dotyczące codziennego trybu życia, który powinien opierać się na naturalnych potrzebach organizmu – aktywność fizyczna, zdrowy sen, okresy głodówek oczyszczających organizm oraz minimalizm w codziennym życiu to podstawowe kwestie, nawiązujące do pierwotnych korzeni ludzkiego funkcjonowania.

Zalety paleolitycznego podejścia

Wśród mocnych stron prezentowanej diety z pewnością można wymienić jej naturalne fundamenty – spożywanie zdrowych i nieprzetworzonych pokarmów sprzyja zachowaniu kondycji i dobrej formy fizycznej, niwelując przyjmowanie sztucznych dodatków w żywności. Naturalność w codziennym funkcjonowaniu wpływa na utrzymanie zdrowia, jak również niweluje stres i negatywne konsekwencje natłoku codziennych obowiązków.

Wytyczne odnoszą się do jakości potraw, stąd osoby decydujące się na to postępowanie dietetyczne mogą spożywać jedzenie według własnych preferencji, przy zachowaniu ich wysokiej jakości. Z pewnością przyczynia się to do zachowania zdrowia, gdyż naturalne i zindywidualizowane posiłki oraz zachowanie aktywności fizycznej sprzyjają utrzymaniu dobrej formy i korzystnego samopoczucia.

Słabe strony diety Paleo

Omawiana dieta bywa określana jako kontrowersyjna, z uwagi na rezygnację z potraw, które mogą być uznawane za przysmak– wśród nich wymienia się głównie nabiał oraz rośliny strączkowe. Według sceptyków, dieta Paleo cechuje się następującymi wadami:

  • jest monotonna, przez co wpływa na odczucie rutyny i znużenia podobnym sposobem odżywiania
  • opiera się na mięsie, które w aktualnej rzeczywistości nie jest tak naturalne i zdrowe, jak w czasach, do których nawiązuje

W cateringu dietetycznym Dietykieta nie ma miejsca na monotonię – menu zmieniamy regularnie. Jeżeli chodzi o jakość mięsa i innych produktów, wszystko zamawiamy od lokalnych dostawców. Produkty mają wysoką wartość odżywczą i są pozbawione chemii.

Wobec powyżej wspomnianych kwestii, decyzja o podjęciu podobnej diety okazuje się oczywista. Dla osób, które nie lubią jeść mięsa w dużych ilościach, zasmakować może dieta południowa (zwana inaczej  dietą śródziemnomorską).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *